صنایع غذایی نیلوفر

طرز تهیه سمنو خانگی

مواد لازم برای تهیه سمنو
گندم کامل (با پوست)۲۵۰ گرم
آرد سبوس دار۵۰۰ گرم
آب۲ لیتر

مرحله اول

ابتدا گندم ها را با آب سرد می شوییم و در یک کاسه که با آب سرد پر شده است،قرار می دهیم تا جوانه بزنند.توجه داشته باشید که برای پخت سمنو باید مانند حلیم گندم از گندم کامل استفاده شود که دارای خاصیت جوانه زدن باشد. هر 8 ساعت یکبار آب گندم هارا تعویض کنید.

مرحله دوم

پس از گذشت ۲۴ ساعت سر گندم های ما سفید می شود و باید آنها را آبکشی کنیم، سپس گندم‌ها را بین یک دستمال تمیز که با آب سرد مرطوب شده باشد قرار می دهیم. توجه داشته باشید  باید این پارچه را آب سرد مرطوب نگه داریم تا وقتی که گندم ها جوانه بزنند.

مرحله سوم

پس از اینکه گندم ها جوانه زدند آنها را داخل یک ظرف یا سینی مناسب می ریزیم و روی  جوانه های گندم را با یک پارچه نم‌دار می پوشانیم تا خشک نشوند. طی 48 ساعت  بعد گندم ها ریشه

می زنند و تا ۱۰ سانتی متر بلند می شود.

مرحله چهارم

در این مرحله باید صبر کنید تا رنگ گندم ها رو به سبزی برود و مناسب ترین زمان برای پخت سمنو زمانی است که رنگ گندم ها سبز کمرنگ باشد. توجه داشته باشید که  رنگ گندم سبز تیره نشود چون مناسب پخت سمنو نیست.(برای جلوگیری از سبز تیره نشدن گندم ها،نباید مدت زیادی از جوانه زدن بگذرد)

مرحله پنجم

بعد از اینکه جوانه گندم آماده شد، آنرا به همراه ۱ لیتر آب گرم داخل غذاساز یا مخلوط کن

 می ریزیم.

مرحله ششم

جوانه های گندم را میکس می کنیم تا شبیه پوره شوند، سپس با یک پارچه تمیز آنها را صاف می کنیم و عصاره به دست آمده را با آرد سبوس دار در یک قابلمه مناسب مخلوط می کنیم. پس از اینکه مواد را به خوبی مخلوط کردیم قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و یک لیتر دیگر آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سمنو با حرارت بسیار ملایم قوام بیاید. حین آماده شدن سمنو باید آنرا هم بزنیم  تا ته نگیرد یا نسوزد. پس از اینکه سمنو غلیظ شد یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم.

توجه داشته باشید که هر چند دقیقه یکبار سمنو را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله هفتم

حرارت زیر قابلمه را کاملا ملایم می کنیم و یک شعله پخش کن هم زیر قابلمه قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم سمنو ۳۰ دقیقه دم بکشد.وقتی به غلظت مناسب رسید،سمنو ما آماده سرو است.نوش جان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top